Stiller du tydelige nok krav til din veileder?

Et nytt år blir bedre når det er noe du virkelig har lyst til å få til. Å søke annen kunnskap eller hjelp til å komme på riktig spor for å få til det du ønsker er lurt, og januar er en god måned å komme gang i.

Husk da: betaler du for en tjeneste - være seg veiledning, coaching, psykologisk bistand, en instruktør eller hjelp til å lære noe, så kan du også bruke den tiden du kjøper til det du vil - innenfor rammen eller kompetanseområdet til den du får bistand fra. Har du kjøpt en tjeneste fra noen, så har du som oftest rett til å påvirke hvordan den blir utført. Her er det ingen grunn til å stå med lua i hånda. Be om det du trenger, og du øker betydelig din mulighet for at det blir slik du ønsker det. Og blir det ikke produktivt for deg, så kan det være du skal bytte veileder.

Hva liker du slik du er?

Jeg har lært meg å gi personlige trenere råd for hva som skal til for å bistå akkurat meg, slik jeg er:

Jeg vil selv bestemme ambisjonene for treningen, og hvordan jeg vil bli pushet for å oppnå mitt mål. Bare begeistring eller heiarop fungerer ikke for alle. Jeg vil ha forklaring på hvorfor noe er viktig å gjøre, og en invitasjon til å prøve og reflektere rundt hva som oppleves best for meg.

Når jeg trener må jeg være i stand til å gå dagen etterpå, og min ambisjon er verken å bli tynn eller best, men å være energisk og sterk. Det passer min personlighet, og motiverer meg. Når det er avklart og respektert, kan vi både ha det morsomt og energisk.

Jeg bruker også veileder i jobben min og kan med litt humor advare han om min tilstand når jeg kommer. Da spør jeg om han er klar for det jeg trenger akkurat nå. Til min fysioterapeut kan jeg si fra tydelig om jeg liker en øvelse eller ikke, og be om en annen som gir meg mer eller er motiverende for meg å gjøre. Har du saamme personlighetstrekk som meg vil du kjenne deg igjen.

Likevel, også en tydelig person som meg kan bli for utydelig og ydmyk i møte med de vi kjøper tjenester av og kan gå fra timen uten å få gjennomført det vi trenger.

Her er tips til hva du si til din veileder:

1.         Er du en perfeksjonist og er opptatt av å gjøre oppgaven riktig, så gi veilederen din innsikt i dette. Vet du også at det å gjøre det riktig kan være en tvangstrøye, kan du invitere veilederen din til å vise deg hva som er godt nok både av forberedelser og gjennomføring, slik at du får litt mer slack i livet enn det du opplever at du klarer å gi deg selv.

2.         Er du en hjelper kan du både ønske å ha en hyggelig, lys og vennlig form når du blir instruert. Samtidig kan du ha i mente at det er du som betaler for tjenesten og trenger ikke å hjelpe eller gjøre det lettere for instruktøren. Om du ikke er fornøyd eller ønsker noe annet kan du øve deg på å be om det, eller invitere veilederen til å være ekstra undersøkende på om du liker formen på veiledningen.

3.         Om du er en utretter, og opptatt av effektivitet og liker å lykkes, kan du informere den som er din veileder om at du kan bli utålmodig om de er for omstendelige. Og at du liker å få anerkjennelse for at du er god. Samtidig kan du vurdere om du skal invitere din veileder til å noen ganger holde deg litt igjen om du blir for rask og for opptatt av hvordan du tar de ut når du svarer eller gjør oppgavene.

4.        Om du er en individualist, kanskje du trenger å snakke om hvordan det føles å gjøre øvelsene, og gjerne vil ha litt spesiell øvelser som ikke er så vanlige, og at du liker å ta det i rolig tempo slik at du får kjent ordentlig etter, så si fra om det. Samtidig kan det hende du kan ha godt av å lære litt om basisøvelser og få god teknikk i bunn, slik at du kan bygge din unike profil oppe på det.

5.         Om du er en observatør, som legger vekt på å få kunnskap om hva og hvordan før du prøver det ut, så si fra om det raskt, slik at du ikke bare tuller bort timen og aldri kommer igjen. Det er ikke alle som er opptatt av fart, moro og intensitet. Samtidig kan du kanskje øve på å dumme deg litt ut og le av deg selv, når du kaster deg på og prøver ut noe du ikke kan.

6.         Om du er en skeptiker og sliter med å stole på folks kunnskap, kan det være lurt å si at du trenger å vite litt om bakgrunnen til veilederen, og hva som kan være risikoen med det du skal lære noe om og hva det kan være lurt å ha i bakhodet under veiledningen, slik at du kan få en grunnleggende trygghet og tillit. Samtidig kan du øve på å stole på folk og dine egne kunnskaper, ta litt lettere på ting og kose deg med å bli veiledet av noen som kan noe annet enn du.

7.         Om du er en entusiast, og møter en alvorlig, litt tung veileder, så husk at det er mulig å finne en annen veileder som har litt av det samme humøret som du. Det gjelder for så vidt alle personlighetstyper, at det er lov å søke å finne en veileder som matcher din personlighet eller gir deg det du trenger. Men er du en entusiast kan du fort hoppe av om intensiteten er for lav og positiviteten mangler. Samtidig kan det være nyttig å lære noe ordentlig selv om det er kjedelig i starten, fordi øvelse gjør mester og om du har lært noe grundig blir det gøyere etterhvert.

8.         Er du en utfordrer, og noen prøver å fortelle deg hva du skal gjøre når du tar imot veiledning på et område, så vit at du sliter med å ta kommando og helst vil gjøre ting på din måte. Kroppen din stritter imot, og du kan risikere å bli litt spiss og negativ mot veilederen. Fortell gjerne at du ønsker å styre fremdriften og ambisjonene selv. Samtidig kan du øve på å forberede deg på at noen vil fortelle deg hva du skal gjøre og prøve å romme det med vennlighet. Det er sjelden feil å beholde åpenhet og nysgjerrighet på hva andre kan bidra med.

9.         Om du er en fredselsker, og opptatt av god stemning, kan du fort oppdage at du har sagt ja til noe du ønsker du hadde sagt nei til. Din evne til å tilpasse deg og undertrykke egne behov direkte kan stå i veien for å få den bistanden du trenger og lar være å benytte deg av tjenesten du faktisk har kjøpt. Det går an å si noe tydelig uten at det skaper konflikt. Pass på å undersøke at veilederen har forstått dine behov, siden du har en egen evne til å pakke inn dine behov i bomull.

Jeg risikerer selvsagt med dette innlegget at alle som kommer til meg for å få ledercoaching skal stille tøffere krav til meg, og vil noe annet enn det jeg kan levere. Men jeg liker utfordringer, så «bring it on!» :-)

 

Er du selv veileder, coach eller en som lærer bort til andre

Vi kan alle streve med å finne ut av hvordan noen ønsker å bli veiledet og kurset. Du kan derfor fornye praksisen din ved å starte året med å stille noen spørsmål til dine klienter: Hvordan ønsker du å bli veiledet? Er det noe som du vet vil stå i veien for å lykkes med veiledningen? Og samtidig huske å fortsette å observere hva som virker når du veileder.

En perfeksjonist ønsker å få vite hva som er riktig måte å gjøre ting på, og blir perfeksjonisten streng tilbake og retter på deg, så vit at de gjør det i beste mening – og at de ønsker bare å hjelpe deg til å gjøre det som er rett.

En hjelper vil lett søke å hjelpe deg til å hjelpe, være grei og strekke seg for at du skal oppleve at du er god som veileder. De ønsker å bli likt, og kan trenge å få anerkjennelse for at de tar vare på seg selv – nettop ved å søke veiledning og at du hjelper dem til å vende blikket tilbake til seg selv.

En utretter vil lett søke anerkjennelse for at de er gode og lykkes, og kan fort konkurrere om å være best i klassen. De kan oppleves utålmodige, dårlige på å ta kritikk og passiv aggressive om de strever med få det til – da kan da utretteren bli utålmodig med deg. Anerkjenn det de får til, gi tilbakemelding i enerom slik at de ikke mister ansikt – og inviter dem til å sette ned farten og være litt mer grundige.

En individualist trenger å bli sett som spesiell og følsom, og vil fort søke å få fokus på seg selv og det unike de bidrar med. De kan oppleves som overfølsomme og trenger å få hjelp til å se på seg selv som gode nok – også når det ikke er så spesielt det de gjør.

En observatør er ofte alvorlig og ettertenksom, og vil enten kunne bli opplevd som besserwisser selv; eller etterspørre kunnskap fra deg. De må gjerne hentes inn om de er en del av en gruppe og inviteres til å dele kunnskap der og da. Be dem være aktiv utprøvende; uten å kunne ALT om noe.

En skeptiker vil fort ha mange spørsmål som tar mye tid og plass. De ønsker å vite at de kan være trygge på at du er kompetent nok og at metodene er forsvarlige. De kan stille spørsmål til om opplegget er grundig nok formidlet, og kjenne og uttrykke egen uttrygghet. Gjør dem trygge på at du kan dine ting, og gi dem en måte de kan formidle sin uttrygghet på; som ikke stopper fremdriften.

En entusiast vil gjerne at veiledningen skal foregå i en lett tone, og vil lett spøke bort et problem eller manglende kunnskap. Blir det for kjedelig vil de bli urolige og kan da også kritisere opplegget. Vit da at de jobber med å klare å være tilstede; inviter dem til å søke mer kunnskap – slik at det kan bli gøyere å holde på over tid.

En utfordrer vil gjerne styre samtalen, og raskt avbryte om de opplever at det går for sent. De kan oppleves aggressive når de er konsentrerte, og har en stor intensitet i sin form. De snakker ofte rett fra levra. Rom intensiteten, og utfordre dem gjerne tilbake på formen de bruker. Styrken og motet du viser gjennom det gjør at de opplever at du rommer dem og er en verdig partner.

En fredselsker ønsker seg god stemning og en rolig form. De kan fort bruke mange ord og ha lange fortellinger, som gjør at du kan kjenne på behovet for å avbryte dem for å få gjennomgått det veiledningen handler om. Prøv gjennom veiledningen å øke tempoet noe, slik at de opplever å få noe gjort, og undersøk hvordan de best kan gå fra drøm til handling – uten for mange utsettelser.

Lykke til med å lære noe nytt om deg selv og andre i 2023!

Ett nytt år kan faktisk gi nye muligheter, og tar du først ett skritt - en telefon, sender en e-post, undersøker en mulighet på nettet - blir veien betydelig kortere fra drømmen til virkeligheten.