Bevisst superkraft gir økt lederkraft!

I sommer har jeg blitt minnet om mine superkrefter. Allerede som barn fikk jeg kjennskap til mine dem, uten at de var bevisst for meg. Da fikk jeg mulighet til å spille Pippi på teater, jeg elsket selvsagt den rollen! Pippi som sier at

Det har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!

Pippi som i teaterets kaffeslabberas stupte ned i bløtkaken og fikk tak i sjokoladen på toppen, og kom gledestrålende opp med ansiktet fullt av krem og triumferende åpnet munnen og viste sjokoladen for sjokkerte fine forstadsdamer.

Intensitet, lyst på alt og mye av det, masse energi og opplevelse av å være sterk og tåle alt. Det er mine superkrefter, som jeg er glad for at jeg har – og som også er Pippi-trekk.

Jeg får stadig bruk for disse kreftene i møte med livets krevende vendinger både privat og på jobb. Min handlekraft, positive oppdrift og evne til å tåle hjelper meg til å få til og tåle mye. Og merk deg; denne artikkelen handler om superkreftene, og ikke superkreftenes bakside, som også er viktige og som oftest får mest fokus.

Bevisstgjøring av superkrefter

For vi som jobber med å bistå med ledere er vår første oppgave å styrke bevisstheten om ledernes egen positive kvaliteter: ledernes superkrefter. Hvorfor er akkurat du valgt til oppgaven? Hva er det som gjør at virksomheten trenger akkurat dine kvaliteter? Hva vil være spesielt bra i virksomheten når du går videre til andre oppgaver og virksomheter?

Et litt utradisjonelt perspektiv på ledelse, kanskje. Men nyttig. For dine superkrefter vil du bruke uansett. De kommer automatisk og er ofte ubevisste. De representerer det som faller deg inn som viktigst og som du tar for gitt. Du trenger lite energi for å bruke superkreftene. Ja, det er faktisk ofte slik at du får energi av å bruke disse egenskapene. Det er da du føler at du lever og er i din beste tilstand. Disse automatiske superkreftene kommer mer til sin rett om du bruker de bevisst. Å få de opp i din bevissthet og la superkreftene bli en del av ditt utviklingsprosjekt når du går inn i en ny lederoppgave i en ny virksomhet, kan gjøre det lettere å være deg i lederrollen og vil kunne gi virksomheten noe de trenger raskere.

Gode eksempler på ledere som bevisst har brukt sine superkrefter til nødvendige grep i virksomheter:

En entusiast (7) kom inn i en virksomhet som hadde for lite fart og for lite innovasjon. Denne personlighetstypen vil automatisk finne mange forhold ved virksomheten å være begeistret for, de vil ha et blikk fremover, planlegge for spennende prosjekter og lett være begeistret for nye ideer. Entusiasten vil ønske å gjennomføre møtene med energi og intensitet, og du vil gå fra møtene med opplevelsen av at det har vært en positiv stemning og ha med deg energi til dine egne oppgaver. Det er mye latter og tull og tøys, og samtalene vil være preget av optimisme. Superkreftene er optimisme, å se positive muligheter, lett tilgang på mange ideer og åpenhet og entusiasme for ideer fra andre. Så virksomheten gikk fra å ha alvorlige møter med fokus på plikt og ansvar om hva som gikk galt, til å bli møter der mulighetene hadde mer fokus enn problemer – samtidig som problemene ble møtt med mer optimisme, kreativitet og tro på at de lett lot seg løse. Medarbeiderundersøkelsen ble preget av dette, og medarbeiderne gav uttrykk for at de trivdes bedre og så mer optimistisk på fremtiden til virksomheten. 

En leder som var en utfordrer (8) ble engasjert i en organisasjon som slet med en dysfunksjonell ledergruppe. Ledergruppa var svært tilbaketrukket, og kunne oppleves mutt og innesluttet. Det var vanskelig å få til en diskusjon, ingen kom på banen av seg selv, da de hadde dårlig erfaring med å gi uttrykk for ulike meninger til tidligere ledere. Utfordrerens superkrefter er å være direkte og raskt snakke om elefanten i rommet. De vil automatisk velge å kalle en spade for en spade og sette ord på det som er vanskelig. Det renser luften! Denne lederen viste med spørsmål og nysgjerrighet at han gjerne vill høre hva hver enkelt mente og med kroppsspråk og engasjement at tydelige meninger og engasjement ble satt pris på og sett på som nyttig og nødvendig. Ingen slapp unna å gi uttrykk for sin mening. For å sikre dette sa lederen at han ville ta runden til alle rundt bordet og direkte utfordre den som ikke tok ordet. Hans utgangspunkt var at når du har valgt å være leder og sitte i en ledergruppe, forventes det også å gi uttrykk for meninger. Dette for å sikre at alle argumenter kommer på bordet før en beslutning blir tatt. Slik ble også alle forpliktet på de beslutningene som ble fattet. Ledergruppen gikk gradvis fra å være mutt og lite delende, til å venne seg til og like å dele og kaste seg på diskusjoner med egne synspunkt. 

En skeptiker (6) ble leder for en omsorgsavdeling som for første gang skulle inn i en offentlig anbudsrunde for å fortsette å få levere tjenesten. Problemet var at avdelingen i liten grad hadde jobbet med kvalitetsutvikling og hang etter når det gjaldt kompetanseutvikling. De hadde ikke vært utsatt for konkurranse før, og hadde i liten grad sammenlignet seg med andre typer virksomheter innen samme felt. Fokuset hadde vært på omsorg for brukerne de hadde ansvar for å bistå. De var lite åpne for endring, da de hadde stor tro på egen modell uten noengang å ha sammenlignet seg med andre måter å jobbe på. Fokuset fra det offentlige var at målgruppen nå skulle være med individfokusert og styrke evnen til å klare seg selv mest mulig, og nå måtte de jobbe annerledes og beskrive virksomheten på en annen måte. De måtte gå fra omsorg til hjelp til selvhjelp. Superkreftene til en skeptiker er å spotte risiko, stille kritiske spørsmål, alltid jobbe grundig og systematisk med kvaliteten – og samtidig få med seg hele teamet i prosessen. De er supergode til å lage en involverende prosess, og sikre at alle er med. Arbeidsomme som få og joviale som de er, med et lass av selvironi, skaper de et fellesskap som får til høy kvalitet. Anbudet som avdelingen fryktet de ville tape, fordi de manglet så mye av det som ble etterspurt, klarte de å hale iland fordi denne skeptikeren med sin lidenskapelige utholdenhet og samarbeidsevne, ikke gav seg før de hadde gjort alt som skulle til for få til den kvaliteten som trengtes - både ved å systematisk gjør endringer internt i virksomheten og skrive et anbud som svarte på alle kravene som ble stilt. 

Stå trygt. Bruk bevisst.

Over har du fått presentert tre av de ni personlighetstypenes superkrefter. Hva er dine superkrefter? Kan du stå trygt i dem, like dem og bruke dem bevisst? Ja, superkreftene har sine skyggesider og fallgruver, og det kan bli for mye av dem. Men superkreftene trenger vi i vårt fellesskap.

Å bli klar over dem, utvikle dem videre, balansere dem med andre kvaliteter og erkjenne når de står i veien for deg, er en del av din utviklingsvei som leder. Leder er ikke noe du er, men noe du blir gjennom erfaring. Den viktigste evnen du kan utvikle er sunne refleksjoner rundt ditt lederskap, hva som er lett og du lykkes med og kan bruke mye, og hva som er vanskelig, som er lett for å bruke for mye av og som du må justere eller slutte med.

Enneagrammet gir deg hjelp til å bli kjent med dine superkrefter, hva som er dine fallgruver og laster, hva du motiveres av og hva du er allergisk mot. Ta en Enneagramtest sammen med en coachingtime, og øk din bevissthet gjennom dette kraftige ledelsesverktøyet. I boka Leder, kjenn deg selv! gis det også innsikt i styrker og utfordringer til de ni typene i ledelse. Å bevisstgjøre sin egen superkraft vil gi alle de ni ledertypene utvikling!