Bokanmeldelse: Kjenn deg selv som lærer

Jeg har lest boken Kjenn deg selv som lærer - Utnytt ditt potensial. Jeg er ikke lærer, men fikk allikevel mye innsikt som jeg kan bruke i mine relasjoner på jobb og på andre arenaer, her er anmeldelsen. (Karina Hillestad @inahill)

Kjenn deg som selv som lærer (Gyldendal Akademisk 2018) av Bente Vetland og Kristin Aase setter lyskasteren på deg som lærer; for at du skal se deg selv enda klarere og blir stolt av de kvalitetene du har med deg inn i klasserommet – og hva du bringer inn i de viktige relasjonene med elevene. Det er nettopp i spennet mellom Vetlands erfaring fra klasserommet og Aases leder- og organisasjonsarbeid det blir spennende, boken presenterer teknikker som lærere i liten grad har kjent til fra før – og som gir verdifull kunnskap ikke bare i klasserommet men for alle som underviser.

 

Gjennom ti kapitler setter boken fokus på deg som lærer og ditt samspill med elevene:

1.    Skoleforskning

2.   Atferdsforskning - Hva skaper endring og mestring?

3.   Den viktige relasjonen

4.   Kjernekvadranten – kvalitet, utfordring, fallgruve, allergi

5.   Kommunikasjons muligheter og utfordringer

6.   Kroppsspråkets kraft

7.   Tilbakemelding

8.   Struktur i undervisningen

9.   Å jobbe energieffektivt

10. Bedre sammen – team og kollegasamarbeid

 

Hvordan preger din personlighet som lærer relasjonen til elvene?

Forskningsfunnene er utfordrende og tydelige; en god lærer kan gjøre hele forskjellen for en elevs utvikling og det aller viktigste for læring og mestring er: en trygg relasjon mellom lærer og elev, tilbakemeldinger og god struktur i undervisningen.

Hvorfor er det da ofte slik at forskning ikke fører til forandring? Nøkkelen til forandring ligger i å gi forskjellige personlighetstyper innsikt og praktisk veiledning til hvordan de kan lykkes med et klarere blikk på hva som er deres typiske styrker og utfordringer.

Nettopp dette er også det som går igjen gjennom boken, ved å gi hvert enkelt tema en innfallsvinkel sett fra forskjellige personlighetstypers drivkrefter, får du metoder og verktøy til å kunne praktisere funnene i henhold til dine styrker og ressurser.

 

Du blir til i møtet med den andre

Vi er ikke noe, men vi blir hele tiden til  – i møtet med den andre.
— Mikhail Bakhtin

I våre relasjoner gjør vi hverandre gode, dårlige eller sårbare. Først når vi er bevisste på hvem vi er kan vi forstå hvordan vi kan gjøre elevene trygge og innstilt på læring. Kilden til elevers suksess ligger i lærerens engasjement og forståelse for hvilken innvirkning han eller hun har på elevenes læring.

Akkurat som lærere har forskjellige personligheter og drivkrefter, gjelder det også for hver enkelt elev. I boken får du helt konkrete råd om hvordan du kan kommunisere bedre, gi tilbakemelding på riktig måte til riktig tid, bruke kroppsspråket til god dialog, skape en struktur som gjør læringsmiljøet forutsigbart og skaper flyt – og ikke minst hvordan du kan jobbe energieffektiv ut i fra din personlighet.

 

Metoder og verktøy for endring

Innsikten fra denne boken er god å ha med seg uansett hvilken rolle du har i arbeidslivet; ikke bare som lærer, men også i forståelsen av hvordan du påvirker i dine relasjoner. Boken gir mange gode svar på hvordan...

•    du kan gjøre andre trygge og gode

•    du gjør deg fortjent til tillit, som er forutsetning for å kunne gi god tilbakemelding

•    hvordan oppmerksomhet er en forutsetning for nesten alle andre forsterkere

•    du avklarer forventninger, normer og mål på en god måte

•    fokus på essens gir bedre læring

•    et utviklende og dynamisk tankesett skaper gode elever

•    tanker før handling kan skape en bedre hverdag for deg som lærer

•    du kan bli kjent med dine egne styrker og reaksjoner i stress

•    frustrerende situasjoner som gjentar seg gir et stort potensial for positiv endring

•    feil du gjør er din viktigste læremester; fordi det er ubehagelig å feile vil hjernen arbeide på høygir for å rette opp feilen

 

Gjennom å bli kjent med verktøy og metoder som personlighetsverktøyet Enneagrammet og Kjernekvadranten, Cialdinis seks prinsipper og atferdsforskning får du praktiske tips til hvordan du gjennomfører endringer.

Kjenn deg selv som lærer søker å skape elever med mot, vilje, kunnskap, kompetanse og et så solid verdigrunnlag at eleven kan forme sin egen fremtid. (sitat: Steffen Handal).

 

Kjenn deg selv som lærer gir læreren inspirasjon og verktøy til å gjøre en forskjell i elevers liv!

 

 

 

 

Karina Hillestad