Teamutvikling med digitale løsninger og godt humør

Ingen bransjer kommer utenom: du må løfte den digitale kompetanse til nye høyder i rakettfart! Læringskurven er bratt, også for oss som driver med leder- og teamutvikling. Ikke fordi vi har vært helt frakoblet! Mange av oss har brukt FaceTime og Skype i coaching og veiledning. Selv har jeg coachet folk på Island og i Romania, i alle deler deler av Norge, og ofte også folk fra nærområdet når de av ulike grunner har vært forhindret fra å komme. Men det har stort sett vært spesielle forhold som gjør at digitale løsninger har blitt valgt.

De fleste, i hvert fall de som kommer til meg, foretrekke å møtes fysisk. Jeg har også selv gitt uttrykk for at jeg foretrekker at de først kommer noen ganger fysisk – før vi eventuelt velger å ta noen timer digitalt. Digitale løsninger er lettere å bruke når vi kjenner hverandre fra før, har jeg tenkt. Men nå er jeg tvunget ut i første møter med dere gjennom kamera! Og det rare er at det går bra det også. Vi tilpasser oss. Nøden er en god læremester, også her. Noen ekstra dimensjoner som går tapt uten et fysisk møte, men kvaliteten på de digitale løsningene er så god i dag at det er mulig å se hverandre godt, og vi får med oss viktige nyanser i kommunikasjonen.

Det kommer til å bli mer av digitale løsninger også etter denne krisen. Som Dag Hessen sa det på foredraget Verden på vippepunktet, som ble streamet på FB i går:

Vi vil ha lært oss nye måter for møter, reise mindre, spare klimaet, få bedre tid og bedre liv.» Og han fortsetter med at vi nå teknologisk og mentalt er bedre rustet til å tenke nytt. 
IMG_8778.JPG

Dytt hverandre i utviklingsarbeidet

Vi må i større grad erkjenne at utviklingsarbeid kan skje digitalt også med grupper og team. For kvaliteten på den digitale toveiskommunikasjon er så stor nå at samtaler kan gå naturlig. Så langt har jeg prøvd dette bare via løsninger som Skype og FaceTime, men tar nå i bruk Teams og andre løsninger som vil være tilpasset mitt arbeidsfelt. Undervisning er lett å gjennomføre digitalt, mens utviklingssamtaler og teamprosesser med de verktøyene jeg så langt har brukt må utvikles videre. 

Selv ser jeg også flere områder vi kan styrke teamprosessene ved å bruke digitale løsninger også når korona-distanseringen er over. Ikke minst ved at teamprosesser kan følges opp tettere og med kortere samlinger der vi dytter hverandre i utviklingsarbeidet. Vi vet at tett oppfølging skaper endring raskere, når vi skal bryte våre automatiske mønster. 

Jeg er takknemlig for de kundene som blir med meg på den veien. På bildet ser dere en gruppe jeg er mentor for. Med godt humør og mye velvilje fikk vi til gode samtaler tross dårlige og hakkete linjer på noen av oss, Telenor slet med kapasiteten den dagen. Heldigvis hadde jeg før alt dette skjedde gått til innkjøp av stativ og fjernkontroll for opptak av video på mobil, som er nyttig både for å kunne undervise og ta i bruk ulike verktøy i prosesser. Nå er jeg i dialog med kunder om mulighet for å bruke Teams til veiledning når presset blir for stort for ledere som må finne løsninger ikke minst på bemanningen med folk som er syke eller i karantene. Vi som driver med teamutvikling og ledercoaching har ofte kunnskap og erfaring nok til å være med å styrke beredskapsarbeidet til ulike virksomheter. Vi må bare ha redskap som gjør dette mulig!

Gå digitalt med humør, velvilje og en god latter

Det finnes mange gode råd der ute på hvordan vi skal få mest mulig ut av nettløsninger på møter og ulike samlinger. Det beste synes jeg likevel er å møte utfordringene det skaper med godt humør og mye velvilje. Vi har ulik grad av teknisk innsikt og kan sikkert noen hver føle oss klønete når ting ikke fungerer optimalt. Men dette er en tid for å øve på å være tålmodig, bære over med hverandre og være fleksible, og bruke enhver mulighet til å få oss en god og godmodig latter over alt det komiske som lett skjer når vi møtes på nettet. 

Les også Digitale legetjenester vokser i turbofart: «Vi er skjøvet tre til fem år frem i tid»

IMG_8756.jpg
Kristin Aase