Den omsorgsfulle

Han smilte fra øre til øre, et varmt, godt smil som måtte gjengjeldes! Å jobbe som omsorgsarbeider når du er så varmt inviterende som Ken – må være meningsfylt. Hele hans identitet handlet om å hjelpe og være til tjeneste, og selv i coaching startet han med å uttrykke takknemlighet for bli coachet, - han ville få meg til å føle meg vel!

Kvalitet

Ken fikk selv beskrive sin kjernekvalitet, selv om jeg hadde en sterk mistanke om hva svaret ville være: 

– Omsorgsfull! Jeg ser folk, og legger merke til når noen er alene eller unnvikende, når noe ikke er som det skal være. Uansett antall klienter jeg har - jeg ser hvordan de har det og undersøker hva jeg kan hjelpe hver enkelt av dem med. Du har en enorm evne til å vise omsorg selv når du avviser folk, sa en kollega til meg!

Ken hadde en gave som også kom de andre ansatte til gode. Overfor ledelsen kommer kvaliteten til syne på en litt annen måte: et stort behov for å måtte si i fra når ledelsen ikke tok nok hensyn til de ansatte.

Fallgruve

Ken hadde også erfart at han strakk sin hjelpende hand lenger enn han burde og skulle – i omsorgsbransjen der det nesten er umulig å stå i en jobb uten å sette grenser.

– Jeg gir og gir til jeg møter veggen. Jeg klarer ikke la være og jeg blir så sliten! I tillegg blir kollegaene mine irritert fordi jeg ikke overholder de grensene vi har blitt enige om. Når de er sinte og irriterte overser de meg og gir meg ingen positive tilbakemeldinger, noe jeg har behov for! Det er som om jeg snubler i mine egne ben.

Utfordring

– Når kan jeg være sikker på at det jeg gjør er bra nok? Jeg har behov for å vite det, også når jeg setter grenser og tar godt vare på meg selv. Og det hadde vært deilig å ha litt mer overskudd også til privatlivet mitt. Så jeg vil virkelig øve meg på grensesetting! Inntil jeg er trygg på at jeg gjør det godt nok, vil jeg avtale med sjefen at jeg kan avsjekke det med ham underveis.

Allergi

– Sint blir jeg når folk bare tenker på seg selv, er brå og harde og sier fra på en måte som oppleves nedsettende overfor andre. Egoisme! Da får jeg behov for å si i fra, og litt lyst til å demonstrere ved å gi enda mer og strekke med enda lenger! Det irriterer meg når grensene settes for stramt - går det ikke an å finne en mellomting?

Gjennom en prosess der Ken var åpen om både kvalitet, fallgruve, allergi og utfordring fant vi til slutt frem til en mellomting, en mellomting mellom det totalt grenseløse og den, harde rigide grensesettingen. Kens målsetning ble å fortsette å være åpen, og å invitere de rundt seg inn for å hjelpe ham med å bli tydeligere og å øve seg på å sette grenser - grensen for når en hjelpende hånd er strukket langt nok, og når det er på tide å ta vare på seg selv.

Kens KJERNEKVADRANT

Kens KJERNEKVADRANT

Kjenner du deg selv som andre kjenner deg?

Hva skjer når du møter andres oppfatning av deg – og den er helt forskjellig fra din egen? Det oppstår en kreativ spenning, som kan utforskes med en god modell: KJERNEKVADRANTEN.  Prosessen er litt tøff, men tydelig og nyttig for – for å skape økt arbeidsglede,  godt lederskap og kompetanseutvikling – både for deg og teamet ditt.

Bestill ledercoaching eller teamutvikling med Kjernekvadranten