Den positive
Positiv til endring, positiv til nye tiltak, positiv til nye ansatte - å være positiv er positivt i norsk arbeidsliv! Så sentralt har det blitt at veldig mange fører opp positivitet som sitt talent og sin kvalitet. Det ser vi når vi i teamprosesser undersøker hva som kjennetegner medlemmene i teamet.
Utfordringen kommer når det kun er du selv som sier du er positiv. Vi skal i utganspunktet være lyttende og ikke kritiske til andres presentasjon av sine kvaliteter, men vi skal også gi hverandre tilbakemeldinger om det vi møter: hvis kollegaer må ta seg sammen for ikke å heve øyebryn, og positiv ikke er i nærheten av den første kvaliteten de forbinder deg med - da er det kanskje en annen kvalitet som er din styrke.
Kvalitet
Da Helle beskrev sin kjernekvalitet som positivitet, ble det nikket og smilt rundt bordet, gjenkjennelsen var entydig. En smilende person som la vekt på å være i godt humør satte gruppa pris på.
- Er jeg ikke er i godt humør når jeg er på vei til jobb, så bestemmer jeg meg for å være det likevel, for vi skal jo være profesjonelle på jobb, sa Helle.
Heldige Helle! For å være naturlig positiv er en egenskap som gjør det lettere å være menneske, sier forskerne. Å se at glasset er halvfullt og ikke halvtomt, gir et blikk på livet som er lettere å leve med. Å være positivt reformulerende kan lysne mange vanskelige situasjoner og gi et glimt av lys inn i en krevende arbeidshverdag.
Fallgruve
Allikevel sier Helle at hun sliter spesielt mye etter jobb. Hun jobber så hardt for å unngå konflikter. Kommer det en sleivete kommentar kommer en indre dialog, og spente situasjoner får henne til å ti stille i frykt for konflikt. I tankespinnet som oppstår er det en blanding av selvbebreidelse fordi hun ikke sier i fra – og et sinne mot både sjef og kollegaer, som er de hun hadde trengt å si i fra til.
Utfordring
Naiv! Kanskje ikke så seriøs? Noen vet å utnytte Helles manglende evne til å si både nei – og nok. Av og til skaper Helles positivitet problemer for henne. Hun føler ansvar for å skape god stemning og er ekspert på å snakke bort spenninger, også mellom de andre i gruppa.
Men å sette grenser for seg selv, å si nei når hun trenger det, være uenig når hun er det – det er ikke enkelt for Helle.
Utfordringen kommer klart frem: Jeg må være mer direkte, si mer nei, og si i fra når jeg er uenig - på en hyggelig måte. Jeg vil bevare den gode stemningen selv når jeg sier i fra, men må tåle de forbigående spenningene som kommer. Jeg har det mye bedre de dagene jeg kan gå hjem fra jobb og har sagt min mening!
Allergi
Helle vektlegger samtidig at hun hater negativitet og sutring, hun vil ikke oppleves som negativ. Til teamet forklarer hun at hun vil utfordres i fagmøter til å komme med sitt syn tidligere.
Og teamet tar innspillet på alvor, blir nysgjerrige og interesserte – ikke belærende og kritiske. Det gjør det enklere for Helle å øve seg på å være direkte.
I de to neste månedene blir Helles målsetning å gi uttrykk for sin mening, både når hun er enig og uenig, og til tross for om hun har en upopulær mening. Teamet får et tydeligere medlem og Helle bygger noe nytt inn i sin positivitet - positiv direktehet!
Kjenner du deg selv som andre kjenner deg?
Hva skjer når du møter andres oppfatning av deg – og den er helt forskjellig fra din egen? Det oppstår en kreativ spenning, som kan utforskes med en god modell: KJERNEKVADRANTEN. Prosessen er litt tøff, men tydelig og nyttig for – for å skape økt arbeidsglede, godt lederskap og kompetanseutvikling – både for deg og teamet ditt.
Bestill ledercoaching eller teamutvikling med Kjernekvadranten