Den direkte

De vet ikke hvor mye kjærlighet det ligger i dine harde ord og uttrykk, tenkte jeg i møte med administrasjonssjefen Trine. Jeg skulle gjøre en jobb i virksomheten der hun jobbet, og hadde fått flere advarsler om henne: '“Vi forstår ikke hvordan hun klarte å beholde jobben så krevende som hun er”, og “Jeg unngår å møte henne ansikt til ansikt, jeg er redd for den skarpe tungen hennes”. Det var som om de skvatt inn på kontorene sine når de hørte Trine komme i gangen, og formen hennes et problem og hadde nå blitt løftet frem som en bekymringsmelding.

Kvalitet

Trine har alltid vært direkte, sier en av de ansatte har vært der lenge. Vi er aldri i tvil om hva hun mener og hun kaller en spade for en spade. En rett-fra-levra-type! Og det har vært mye bra med det. Vi trenger jo at noen setter foten ned og ber oss ta oss sammen. Vi er ofte oss selv nok, sitter inne på kontorene med prosjektene våre og tar kanskje ikke så mye ansvar for omgivelsene våre. Da er det nødvendig at noen er tydelige og bryter igjennom lydmuren. Vi har lenge klart å ha humor på hvordan Trine er, og til og med ertet henne med det!

Fallgruve

Hva har endret seg, spurte jeg teamet. – Etter at vi fikk ny leder har Trine blitt veldig ekstrem – og nesten aggressiv. Før var det småsinna nagging og karikering av handlingene våre, men nå er absolutt alt galt. Hun bruker store bokstaver og snakker høyt så vi hører henne i hele etasjen. Vi tror ikke hun har et godt forhold til den nye sjefen, de er veldig forskjellige, og noen sier at den nye lederen unngår Trine.

Flere ga uttrykk for at ting hadde forverret seg: – Ingenting unngår blikket hennes, og du får høre det hvis du ikke tar din del av ansvaret for fellesarealene, har du glemt å vanne orkideene virker det som verdens undergang! Harde ord smalt fra Trine smalt om folks manglende ansvarsfølelse. Hadde ikke hun pålagt alle å passe på plantene mens hun var på ferie? Det hadde blir sendt en streng e-post til alle før hun reiste. Men var det mulig å stole på noen nå til dags? Helt åpenbart ikke. Folk var blitt redde, for den direkte formen og skarpe tungen. 

I møte med Trine om denne situasjonen, ble hun først både aggressiv og benektende. Hun var vanlig og uten henne ville ikke denne virksomheten gå rundt, mente hun. Jeg uttrykte at det var mange som satt pris på hvor raskt hun tok tak i ting og hvor god kontroll hun hadde. Men at det var bekymring for rundt at ting hadde forandret seg i det siste. Det som før var en tydelig og direkte form opplevdes nå hardt og aggressivt, med inntrykk av at ingen ting lenger var bra nok. Trine ble helt satt ut av denne beskrivelsen, og kjente seg ikke igjen: - Jeg er like engasjert som jeg alltid har vært og jeg holder orden på alt som før. Har noen noe å klage på når det gjelder mitt arbeid? Hun var sint, og som forventet brukte hun konfrontasjon som sin stressreaksjon. Rett i krigsmodus! Allikevel hadde hun forståelse at det ikke var greit å få en slik bekymringsmelding. Bak den tøffe fremtoning og det harde blikk skjulte det seg et engasjert menneske, som var ekstremt opptatt av å gjøre en god jobb. Sjelden møtt en mer handlende og ekspeditt administrasjonsleder!

Når vi går i vår fallgruve, og bruker en kjernekvalitet for mye og for sterkt, er det ofte fordi vi er i stress eller må kjempe for noe som er viktig for oss. Stresset kan være privat eller på jobb, men uansett grunn er det ofte nyttig å vite hva som spesielt stresser oss slik som vi er. Det som er stress og press for deg trenger ikke være det for meg, og kunnskap om hva vi blir stresset av gjør at vi kan sette inn tiltak når det er på vei. Trine hadde fått ny leder, som hun slet med å kommunisere med. En leder som aldri hadde tid til henne, og heller ikke tok temaet hennes på alvor, og som tok over Trines arbeidsoppgaver uten å konferere med Trine om hennes erfaring.

For Trine ga det opplevelsen av å bli motarbeidet av sin nye leder – en leder med helt motsatt kjernekvadrant av Trine! Den nye lederen hater konflikt og dårlig stemning, noe hun opplevde ble skapt av Trines væremåte. Så i stedet for å møte Trine med direkte utfordringer, skled den nye lederen unna. Og i stedet for kjempe i mot, stakk hun vekk fra utfordringene med et håp om at problemet skulle løse seg selv. Da skjer nettopp det som kan skje når en types fallgruve møter en annen types allergi: problemer eskalerer!

Utfordring

Å kjenne seg selv som leder er viktig! Når lederen møter Trine og vet at hennes fallgruve representerer hennes egen allergi, må hun virkelig tenke seg om og legge en strategi. Det krever både energi og tid, fordi å være direkte og ta utfordringen med Trine går på tvers av det som er naturlig for lederen. Men med god kunnskap om sin egen utfordring, er det mulig å både holde på den gode stemningen og være tydelig! Der bør Trine og lederen møtes fra hver sin kant; Trine ved å fylle på med vennlighet og nysgjerrighet og lederen med tydelighet og direkthet!

En kjernekvadrant gir oss mulighet til å gå inn det som er krevende, og til å finne en vei ut igjen – uten å miste ansikt! Alle har sin fallgruve, når vi ser det forstår vi lettere hva som kan skape endring. I coaching er det å speile hverandre første steg til utvikling, og nå kunne jeg speile Trine på hvordan stresset kom til uttrykk gjennom kroppsspråk, stemmekraft og språk. Sint og konfronterende gjorde meg mer forsiktig og fikk meg til å trekke meg tilbake. Et lysere blikk og vennlig nysgjerrighet derimot, lettere å komme henne i møte! Sammen vi gjennom ulike tilstander og kjente på forskjellen i opplevelsen, og klargjorde for Trine at hun hadde et valg: en lettere kommunikasjonsform ville gjøre ting bedre! Og vi fant strategier for å se på en stoppknapp for det automatiske, konfronterende mønsteret.

Allergi

Trine var veldig klar da jeg utfordret henne på hva hun var allergisk mot. - Jeg hater unnasluntring og unnvikelser. Jeg blir sinna når folk ikke kan si det som det er. Da blir jeg urolig. Hvorfor kan ikke folk bare være tydelige? Jeg får lyst til å riste meningene ut av folk når jeg fornemmer at noe er usagt, og tvinge dem til å si hva de mener. 

Vi konkluderte med hva Trine ville øve på i møte med både den nye lederen og kollegaene, og ville gjerne snakke med lederen for bedre samarbeid. Snart skal lederen og Trine møtes for å ta en prat om de motsatte kjernekvadrantene. Det skal ofte ikke så mye til for å skape stor endring når vi har metoder som skaper felles forståelse og gir felles ansvar for et bedre samarbeid. For vi har alle en kvalitet, en fallgruve, en utfordring og en allergi – det gjelder å kjenne seg selv og sin egen kjernekvadrant før en påpeker andres.

Trines KJERNEKVADRANT

Trines KJERNEKVADRANT

Kjenner du deg selv som andre kjenner deg?

Hva skjer når du møter andres oppfatning av deg – og den er helt forskjellig fra din egen? Det oppstår en kreativ spenning, som kan utforskes med en god modell: KJERNEKVADRANTEN. Prosessen er litt tøff, men tydelig og nyttig for – for å skape økt arbeidsglede, godt lederskap og kompetanseutvikling – både for deg og teamet ditt.

Bestill ledercoaching eller teamutvikling med Kjernekvadranten