Presentasjonsteknikk med personlighet

Det finnes mange gode råd for presentasjonsteknikk, ikke så mange som er tilpasset akkurat deg. De fleste råd blir mer effektive om de har hensyn til hva som er naturlig for deg, bygger videre på styrkene dine og ser på forbedring av svakhetene. Fremhev det beste i personligheten din og unngå fallgruvene neste gang du skal snakke foran en forsamling!

Tre personligheter, tre fallgruver

Jeg holdt nylig foredrag på en lederkonferanse. De to andre som presenterte var jeg veldig nysgjerrig på, og valgte å bli igjen for å høre på. Det slo meg at vi tre hadde veldig forskjellig stil, og at den speilet vår personlighet. 

Tross at vi alle var erfarne foredragsholdere, gikk vi alle i vår egen fallgruve: den ene var morsom og opplevdes som useriøs, den andre var entusiastisk og ble for selgende, og den tredje hadde alt for mye innhold og ble for seriøs. Den tredje var meg. Så selv om evalueringen var god; her var det forbedringspotensiale for alle tre!

Scenepersonligheter

Å være redd for å presentere er veldig vanlig. De fleste av oss gjør en helt ok jobb på scenen. Men hvordan vi har det inni oss er det få som ser. Så vi går på kurs og prøver å få det bedre med det å presentere, gjennom å lære faget. Her skal jeg gi dere et litt nytt perpektiv på dine presentasjoner, både basert på egne erfaringer og på kunnskap om hvordan vår personlighet preger oss når vi står på scenen.

Men først noen generelle presentasjontips

Energi og entusiasme smitter

Ha energi i det du gjør og tro på det du formidler, ikke forvent at publikum gir deg tilbakemelding på om du gjør det bra og at budskapet holder. Tro på det selv. Si det du tror på – det gir gjennomslag.

Det er vanskelig å lese et publikum

Kanskje det viktigste å vite for mange, og som jeg selv har nytte av, er at om forsamlingen ser alvorlig og dyster ut, og ikke ler kraftig av dine gode poeng, så betyr det ikke at de ikke er interessert i det du sier. Tvert imot, det kan være slik at i alvorlig konsentrasjon, der vi prøver å lytte og få med oss mest mulig, har vi en tendens til å rynke brynene mange av oss. Jeg har flere ganger blitt overrasket over tilbakemeldingen etter et foredrag hos et publikum som virker veldig reservert.

Det er helheten som teller

Om du føler du får en dårlig start på presentasjonen, fortvil ikke, det er helheten og sluttresultatet som teller. Nylig var jeg skikkelig overtent ved starten av et foredrag, hadde laget det jeg trodde var en kul vri på innledningen og tilpasset den publikum og sted. Men det funket ikke! Allikevel, publikum ante jo ikke noe om min plan for innledningen, de tenkte mest sannsynlig at det var meningen at den ble som den ble.

Bruk en dårlig start konstruktivt

Noen ganger klarer vi ikke å være helt tilstede i starten. Kunsten er å ikke bli satt ut av det, og heller bruke det til noe konstruktivt. Siden mitt tema var å kjenne seg selv, brukte jeg den litt daffe innledningen som et eksempel på hva som skjer med meg i stress. En annen gang det skjedde, fikk jeg senere høre at de trodde det var planlagt. Det var det virkelig ikke - jeg hadde sovet dårlig, var ukonsentrert og lav på energi. Jeg fikk ikke kontakt med meg selv før jeg satte ord på det overfor forsamlingen.

100% kjennskap og tilstedeværelse

For å fange forsamlingen må du kjenne stoffet ditt. Da kan du være 100% tilstede i møte med forsamlingen. Øv deg foran speilet. De fleste som holder kurs vil si at det viktigste er å øve, igjen og igjen. Jeg gjør det selv, foran speilet eller jeg tar opp deler av det på mobilen for å få ett inntrykk av hvordan det går. Helst med litt musikk i bakgrunnen, slik en kursholder anbefalte, for å få energi fra musikken og for at det ikke blir så pinlig å gjøre det.

Noen ganger må du kanskje holde innlegg og foredrag noen ganger for å få sving på stoffet, og for å bli fortrolig med å formidle det fra en scene eller foran mange mennesker. Vær tålmodig med deg selv. Lær av hver presentasjon. Spør om feedback og ta med deg svarene til neste mulighet. Øvelser gjør mester også her. Jo mer du får stoffet under huden, desto mer vil forsamlingen bli overbevist om at du kommer med noe viktig.

Tilpass formen til personlighetene

Husk at ikke alle i rommet er samme personlighetstype som deg. Snakk ikke som om alle er som du. Vær deg selv, samtidig som du tenker gjennom hva ulike typer trenger å høre, kjenne og føle for å koble seg på ditt budskap. Fakta og gode historier, forskning og egne opplevelser, varme og autoritet, bilder og statistikk - ulike former gir mulighet for å lære på tvers av personligheter. 

Bruk din egen personlighetstype

Neste gang du planlegger en presentasjon, bruk innsikt om personlighetstypen din til å gjøre den bedre. Hva er mulige gaver og fallgruver for din personlighetstype på scenen? Hva gjør du for mye eller for lite av? De ni ulike typene i Enneagrammet har ulik stil, derfor er også rådene de får forskjellige.

jonas-jacobsson-2xaF4TbjXT0-unsplash.jpg

Presentasjonstips for de ni typene

Oppmerksomhet og menneskelighet foran detaljer

Du vil bruke mye tid på å lage en perfekt presentasjon. Husk da at det viktigste er å holde på publikums oppmerksomhet, så bli ikke for opptatt av detaljer. Hold fast på det viktigste de skal ha med seg. La være å overfokusere på feil du gjør, hva du skulle sagt eller sa. Bruk heller den uformelle versjonen av deg selv - gjennom humor og menneskelighet.

Autoritet og fakta foran omsorg

Din måte å snakke på er varm og omsorgsfull, og empati er en vinnerkvalitet i taler. Vær våken for at for mye omsorg og følelser og for lite fakta kan redusere din autoritet. Bland din varme sammen med fakta, kunnskap og autoritet. Om forsamlingen ikke smiler tilbake like mye som du smiler til dem, ikke viser sin takknemlighet med anerkjennende nikk eller holder på med telefonen sin, så hold fokus. Ofte vil en interessert forsamling være alvorlig lyttende. Og tekstingen handler sannsynligvis ikke om deg.

“Vi“ og ydmykhet foran salg 

Du har en egen evne til å se hva publikum vil ha og gi det til dem, og dine selgeregenskaper kommer godt med. Vær obs på at du kan overselge et tema, og spesielt om du holder foredrag for ansatte så hold styr på hva du lover. Husk også at du kan ha en tendens til å bruke ordet «jeg» mer enn sjarmerende er og fremme deg selv i overkant mye. Ta ikke æren for noe «vi» gjorde sammen. Naturlig ydmykhet er uansett mye mer salgbart enn selvforherligelse. Du trenger ikke være best for å være god. 

Screenshot 2019-08-31 at 14.37.05.png

Fag og tema foran følelser

Bruk din evne til å skape en unik inngang til temaet og din egen vri, vær ekte og åpen. Åpenhet om sårbarhet og følelser er en vinner for å nå et publikum, og det har du en egen evne til å gjøre. Vær likevel våken for at det finnes en grense for å dele mørke følelser, og at litt følelser kan nå lengre enn for mye følelser. La det ikke bli for mye om deg. Kombiner følelser og fakta, og vis at du kan ditt fag, ikke bare hva du føler rundt ditt tema.

Raushet og forenkling foran fakta

Du er mer glad i å observere enn selv å stå i rampelyset. Vær ikke for gjerrig med å dele av dine kunnskaper. Når du gjør deler, tenk på hvilket publikum du har og la være å gjøre det for akademisk med for mange referanser til alt du har lest. Ta ikke for gitt at publikum kan alt du kan, og risikerer at publikum føler seg dumme. Vis intellektuell empati, prøv å sette deg inn i hvordan det føles å ikke forstå noe. Kutt ned på fakta og statistikk. Ta publikum vennlig i hånden, og gjerne med et glimt i øyet, og led dem frem til en konklusjon. 

Prioritering og selvironi foran mengde

Din grundighet er en gave og kvaliteten i innholdet skaper trygghet. La ikke frykten for å utelate noe og sett punktum mye tidligere enn du har planlagt. Stopp å undersøke temaet videre, og husk at 80% oftest er bra nok. La ikke din ambivalens hindre deg i å si ja til å presentere. Smil når du presentere, og stå på begge beina med autoritet. La være å be om unnskyldning for at du står der. Bruk heller din gode selvironi til å vise hvem du er.

Innhold og relevans foran humor

Du har en gave i din entusiasme og energi, som publikum gjerne vil ha. Kombiner din evne til å se humor i det meste, med innhold. Tenk gjennom hva du skal si, - publikum trenger både innhold og sjarm for å ta imot ditt budskap. Fortell gjerne historier, men vær sikker på at de er relevante og at det er tid for dem. Gå ikke over tiden selv om publikum ler og du fristes til å fortsette. Bruk tid på å øve på presentasjonen, selv om det er kjedelig. Det blir så mye morsommere etterpå, når presentasjonen var vellykket.

Åpenhet og varme foran styrke

Bruk din energi og din kraft når du står på scenen. Vær samtidig våken for at din energi og autoritet kan oppleves streng og invaderende. Jobb med kroppsspråket slik at ditt budskap oppleves vennlig og inviterende. Blir du for sterk og tydelig kan du skremme forsamlingen. Mangel på spørsmål fra salen er ofte er resultat av at du virker så sterk og usårbar. Vis at du er åpen for alternative synspunkt gjennom ditt innhold. Utfordre deg seg til å vise varme og sårbarhet. Det vil bringe ditt budskap betydelig ut lenger enn din styrke.

Mening og budskap foran lengde

Len deg på dine harmoniskapende egenskaper. Når du forbereder deg, så tenk på at andre kan ha andre meninger, men husk å ta stilling selv også. Vis hva du mener, selv om det skaper reaksjoner. Om det er vanskelig, så prøv å starte en setning med:  Det er viktig å… eller Vi trenger å …. Vær våken for din evne til å snakke lenge, litt ullent og litt for detaljert om et tema. Hold bare på de poengene som driver en historie fremover. 

Personlig veiledning før neste foredrag

Vil du lære mer om og øve på din egen presentasjonsstil? Vil dere som team finne en presentasjonsstil sammen? Bestill foredraget mitt “Kjenn deg selv og din presentasjonsstil”, eller en coaching-time med fokus på å bli en bedre utgave av deg selv foran en forsamling. Med et personlighetstilpasset veiledning kommer du mye lenger enn med generelle råd, og det blir morsommere neste gang du skal på scenen.

Dette sier Karina om Kristins råd før hun har holdt foredrag: Som 6er kan jeg både ha en utfordring med å begrense innholdet i det jeg skal presentere (sette punktum for research, blir for grundig), og jeg kan tvile på om jeg er klar selv om jeg egentlig er overforberedt. I tillegg er jeg som type hyperovervåken og har vanskelig for å roe meg ned. Kristin ga meg helt tydelige tips: 1) Plant begge beina på bakken og pust, et par sekunders stillhet får forsamlingen til å lytte. 2) Du kan nok, du kjenner stoffet du presenterer, så lenge du vet det vil det gå bra så fort du er i gang og engasjementet tar over for nervøsiteten. Disse to tydelige tipsene var veldig gode å ha med seg, og gjorde at jeg ble en tryggere, sterkere og mer engsjert foredragsholder.

1AC34B97-7566-493F-9C0F-9F6686662274.JPG