Den strukturerte
Kvalitet
Med ett prikkfritt opplegg for elevenes undervisning, var Petter en dyktig og arbeidsom lærer, som jobbet strukturert og grundig i alt han gjorde. Han var ikke en høyrøstet mann, heller litt tilbaketrukket, men ga gjennom kroppsspråket en fornemmelse av å allikevel ha sterke meninger. Han ville gjerne gjøre ting på sin måte - den riktige måten - i hans opplevelse av hva som var rett og galt.
Lærerteamet var preget av andre kvaliteter; fart og kreativitet preget gruppa og det var en åpenbar spenning der, mellom Petter og en annen lærer i teamet.
Fallgruve
To personer med selvbestemmelse som en grunnleggende verdi – sinnet i diskusjonen mellom de to var til å ta å føle på! I diskusjonen ble Petter utfordret på at han var rigid – men han stod hardt på sitt om at hans måte var den riktige måten å utarbeide nytt opplegg på. Petter ga seg ikke, men fortsatte å kjempe for sitt syn – også etter at beslutning om en annen retning var tatt.
De fleste av oss vil gjerne jobb for å overbevise om at vår måte en den gode måten, men i samarbeid kreves både å gi og ta. Med Petters sterke overbevisning var det ikke lett for ham å gi seg.
Oppgitthet spredte seg blant flere andre i teamet, og troen på samarbeid var nesten borte. Bare en person var standhaftig og stod fortsatt opp i mot Petter med styrke - konfrontasjonene var ubehagelige, ubehaget for stort til at resten av teamet ville stå i det. Hverken fortsatt konfrontasjon eller konfliktskyhet kunne gjøre samarbeidet levelig. Noe måtte skje!
Utfordring
Alle måtte bevege seg, men en mer enn de andre. Ett team dominert av personligheter med en lettere tilnærming til ting, gir en kultur i gruppa som har noen felles trekk. Å gå imot kulturen i et team er nesten umulig. Teamkulturen kan bare justeres når det er skapt en forståelse i teamet for hva teamet bør ha mer av og hvilke kvaliteter den kan balanseres med, men ett team vil fortsatt være dominert av personlighetene teamet er satt sammen av.
Skulle Petter få det bedre i teamet, måtte de andre få mer tilgang på hans ressurser – og Petter selv måtte endre noe. Svaret fra Petter satt langt inne, men ga gjenlyd i rommet da det først kom: Petter ville bli mer spontan! Det ville han utfordre seg selv på.
Allergi
– Det vil ikke bli enkelt, men jeg har lyst til å vise dere den siden av meg som jeg viser vennene mine. Bidra med kreative ideer og bli med på å utforske lekenhet, uten innvendinger og kritikk. Men siden jeg er allergisk mot uforutsigbarhet må dere vite at jeg blir urolig når jeg ikke kan forutse hva som kommer. Hvis jeg ser risiko jeg mener det er viktig å advare mot, kan jeg fort bli streng og firkanta og ha vanskelig for å gi meg. Kan vi snakke om grensen for spontanitet? Det vil gjøre det enklere for meg å blir friere og mer kreativ.
Himmelfallen, var reaksjonen fra en kollega, imponert over selvinnsikten og motet til Petter. Å åpne seg om utfordringer og allergier var ikke enkelt hverken for den strukturerte Petter eller den mest kreative i gruppa. Med en ny forståelse for hverandre og sin egen kultur fikk elevene på skolen allikevel nå et lærerteam med bedre dynamikk og enda bedre undervisningsopplegg.
Kjenner du deg selv som andre kjenner deg?
Hva skjer når du møter andres oppfatning av deg – og den er helt forskjellig fra din egen? Det oppstår en kreativ spenning, som kan utforskes med en god modell: KJERNEKVADRANTEN. Prosessen er litt tøff, men tydelig og nyttig for – for å skape økt arbeidsglede, godt lederskap og kompetanseutvikling – både for deg og teamet ditt.
Bestill ledercoaching eller teamutvikling med Kjernekvadranten