Fire råd til nye ledere

Jeg utfordrer stadig unge mennesker til å velge å ta lederoppgaver. Det er en glede jeg har i mitt arbeid å bidra til at unge, reflekterte mennesker søker lederskap gjerne litt før de hadde planlagt det. Og med oppfordringene følger det gjerne med noen gode råd på veien.

Du er ikke en god leder, du blir en god leder

Mange av oss blir leder i en eller annen forstand gjennom livet. Prosjektleder, teamleder, gruppeleder, avdelingsleder, styreleder, toppleder - det finnes mange nivå der det er behov for at noen går i front og tar lederskap. Å være en god leder er ikke noe vi er, men noe vi blir. Øvelse gjør mester også der. Alle personlighetstyper kan bli gode ledere.

Den beste måten å bli en god leder på, er gjennom å kontinuerlig undersøke

  1. Hvem du er som leder

  2. Hva som virker i forskjellige situasjoner

Vi kan lese mye om hva som er god ledelse. Det som fascinerer meg mest er at kunnskap må brukes og erfares for å bli integrert – og at vi må gjøre feil for å virkelig bli gode.

Å ha rom for å snakke med noen bidrar til sunn selvrefleksjon og ransakelse. Å diskutere det som er krevende i et lederskap, er den mest effektive måte å utvikle lederskapet ditt på. Det kan du gjøre med kolleger på samme nivå, og i noen sammenhenger med de du leder. Men å ha en samtalepartner som kan gi deg tydelige tilbakemeldinger og råd, som ikke er i konkurranse med deg eller trenger å bli likt av deg, er ofte gull i ledersammenheng. Da jeg ble bedriftsleder skaffet jeg meg to - en profesjonell coach og en mentor fra næringslivet. Begge gav meg på ulikt vis mulighet til å prøve ut tanker og ideer, sjekke ut om jeg var på riktig kurs, og diskutere krevende situasjoner som oppstod. Og jeg er sikker på at det bidrog betydelig til at jeg lykkes på første forsøk.

bernard-hermant-bSpqe48INMg-unsplash.jpg

Finn en som tåler deg 

Nylig ringte en ung, flink leder som akutt trengte en peptalk. Hun var ikke ny som leder, men akkurat denne lederutfordringen var ny. De ulike sakene som dukket opp ble så overveldende at hun stilte seg spørsmålet om dette var noe for henne. Jeg hørte at hun var oppbragt og i affekt, og var kjempeglad for at hun, istedenfor å bruke natten på å grunne på dette, ringte for å avsvekke temaet med meg. Dermed ble det som opplevdes som en massivt, uoverskuelig problemkompleks bearbeidet, slik at det var mulig å løfte blikket og se litt nøkternt på situasjonen. På en forbilledlig måte klarte hun å løfte se ut av frustrasjonen og over i å se det som en spennende lederutfordring som hun kom til å lære mye av. Og vi kunne drøfte hva som kunne være en strategi på kort og lang sikt for å håndtere dette. 

Når pulsen stiger får vi tunellsyn, og jo høyere puls desto smaler blir tunellen. Det er fysiologisk slik for oss alle, selv om vi håndtere det på ulik måte ut fra vår personlighet. Vi kan øve oss opp i å se at dette kommer når vi blir stresset eller i affekt, og ta våre forhåndsregler. Setter vi ord på det som skjer vil løsningene kommer fortere til oss og vår stress vil bli redusert raskere, og vi vil tenke og handle mer hensiktsmessig. Derfor er det lurt for alle å ha en samtalepartner som tåler oss godt i affekt, som kjenner våre personlighetstrekk og som kan både høre på og hjelpe oss til å heve oss opp i et helikopterperspektiv.

Råd til nye ledere:

1) Skaff deg en samtalepartner som er lett tilgjengelig

Lytt til kulturen

I en del lederansettelser er det uttrykt et ønske om at den nye lederen skal ha en annen profil enn den som er der fra før. I mange ansettelser der de ikke har denne ambisjonen, kan de likevel ut fra den tilgjengelige søkerlista velge en leder som har veldig forskjellig lederstil enn det de ansatte er vant til. 
Den forrige lederen har rekruttert de ansatte etter sitt hjerte, og gjerne funnet folk med personlighetstrekk lik dem selv. Dette kan ha preget organisasjonen, avdelingen eller teamet sterkt. 

Det kan være at den forrige lederen var en harmoniorientert type som gjerne vil ha milde, snille mennesker rundt seg, en en innadvendt, faktarorientert leder som liker folk som først og fremst er faglig orienterte og ikke affekterte i sitt uttrykk, en omsorgsfull leder som liker folk som strekker seg langt, og som er veldig fleksibel i forhold til å overholde regler, eller en rask leder som har utviklet en kultur som handler mer enn den tenker, og der sjefen skyter fra hofta.

Om en harmoniorientert kultur får en direkte, konfronterende leder kan det raskt bli skjæring. Om en kultur som preges av handling og effektivitet, får en tenkende, reflekterende leder, kan det fort skje at den nye lederen tillit og blir avskrevet. Som leder må du observere kulturen, registrerer kjennetegn og se må du må tilpasse deg over tid. 

Kompetente ledere som lykkes på tvers av organisasjonskulturer, har evnen til å lytte seg inn i kulturen, de ser menneskene og hva som kjennetegner dem og den omgangsformen de har, og tilpasser seg denne. For i neste omgang gjennom prosesser og nyansettelser gradvis bringer kulturen over i en annen form som passer den nye lederen bedre og som skaper de resultatene man ønsker seg med ny leder.

Råd til nye ledere:

2) Lytt deg inn i organisasjonskulturen, og bruk en kommunikasjonstil som skaper trygghet for de ansatte

Se andres tidsperspektiv

En annen leder jeg snakket med hadde fått en god start på sin nye rolle med var likevel frustrert. Hun brukte mye tid på hjelpe ansatte med å legge den vanskelige historien med det gamle lederskapet bak seg. 

Nå måtte de snart slutte å være så opptatt av fortiden og kaste seg på det toget hun var lokfører for. Hvor lang tid har du hatt i denne rollen, spurte jeg? 2-3 måneder, sier hun frustrert. Jeg vet at denne lederen har stor fart og mye energi, og det er helt naturlig at hun ser på to måneder som lang tid. Men to måneder i en ny lederrolle er ikke lang tid. Det er veldig kort tid, spesielt i en organisasjon som har opplevd turbulens. 

Mange nye ledere snubler i starten fordi de har det så travelt. De vil levere, leve opp til  forventningene de selv har skapt gjennom ansettelsesprosessen og som ledere over dem har uttrykt at de ønsker. Men er ikke de ansatte klare, og går du for fort frem for de ansatte mister du autoritet og kan skape sterk mistillit og risikere å bli uønsket som leder.

Råd til nye ledere:

3) Ta tiden til hjelp - lag deg en realistisk tidslinje med oversikt over hva som kan skje når

Ta spenninger på alvor

Å være leder er både gøy, meningsfylt og utfordrende – men av og til kan utfordringene bli store i møte med medarbeidere. Hadde det ikke vært for personalarbeidet hadde lederjobben vært en lek, uttrykker ledere jeg kjenner med både humor og alvor. Dette er flinke ledere, som også er gode på å lede sine medarbeidere. Tar du for lett på relasjonen til medarbeidere og går for fort frem, kan du komme i trøbbel. Vær våken for tilbakemeldinger fra medarbeidere; slengkommentarer og spenninger du ser eller hører om. Ta det på alvor tidlig. Lytt deg inn i hva det betyr, vær undersøkende uten å være belærende og forklarende – forhold deg aktivt til det du får høre.

Ta tak, for ofte går det ikke over, og noter tiltakene dine og hvordan det utvikler seg. Skriftliggjør samtaler med medarbeidere, spesielt når det er uenighet eller spenning i relasjoner. Normaliser det og la det bli en del av lederstilen din å skrive ned hvilke tiltak dere er enige om, og hvordan det skal følges opp. Det er disiplinerende for deg, og vil hjelpe deg om forholdet til en eller flere ansatte tilspisser seg. Bruk gjerne i tillegg en notatbok eller ha en fast logg på Notes eller andre digitale verktøy, som er lett tilgjengelig. Der noterer du hva du opplever, dine analyser av situasjonen og tiltak du setter i verk. Det kan komme godt med når det noen ganger tilspisser seg med ansatte, eller kanskje også i forholdet til overordnede. 

Råd til nye ledere:

4) Ta spenninger på alvor, med og mellom medarbeiderene - loggfør analyse og handlingene dine i forhold til det

Snakk, lytt, ta deg tid og vektlegg relasjoner

Kort oppsummert har du fått fire ting du kan ha fokus på for å bli en god, ny leder:

Finn en samtalepartner, lytt til og tilpass deg kulturen, ha et realistisk forhold til tid – og ta spenninger og konflikter på arbeidsplassen på alvor. Og ta kontakt om du vil ha hjelp til å få en god start på en ny lederoppgave!



josh-hild-WjZ4eaHq9G4-unsplash.jpg