Kjenn deg selv som lærer – og forfatter!
Jeg hadde med stor ydmykhet sagt ja til å holde personalsamlinger for lærere, der formålet har vært å bli bedre kjent med deg selv som lærer. I starten var det skikkelig skummelt, fordi jeg trodde at lærere kunne dette bedre enn noen andre yrkesgrupper: at lærere under utdannelsen hadde lært å forstå seg selv, for å kunne være en best mulig lærer. Som eksperter på både fag og pedagogikk har jeg trodd at lærere hadde god kjennskap til hvordan personligheten deres preget utøvelsen av rollen som lærer.
Overraskelsen var stor da tilbakemeldingene var at fokuset og de verktøyene jeg kom med var helt ukjente! Mange fikk aha-opplevelser da de forstod mer av hva som gjorde at de slet med kontakten, både med enkelte elever og enkelte kolleger.
Da lærebokforfatter og lærer Bente Vetland (som flere ganger hadde brukt meg som kursholder for lærere på Kvadraturen videregående skole i Kristiansand), kontaktet meg for at vi sammen skulle skrive en lærebok om å kjenne deg selv som lærer, var veien svært kort fra idé til Gyldendal forlag. Gyldendal ga oss et entusiastisk ja til å utgi boken!
I november kommer boken i salg, og prosessen dit har vært både givende og spennende. I samarbeidet med Bente har vi hatt stor glede av å aktivt bruke kunnskap om våre personligheter, talenter, fallgruver og utfordringer – for å lage et så godt produkt som mulig på kortest mulig tid. Vi ønsker jo å selv være gode eksempler på det vi formidler:-)
Forlaget har heiet på oss, og oppfordret oss til å være konkrete hele veien, med gode eksempler og praktiske verktøy.
...var meldingen vi fikk fra forlaget. Snakk direkte til leseren og bruk DU, for å komme så nær på leserens virkelighet som mulig. Dere har uansett mer kunnskap enn det dere kan få skrevet om. Nå skal dere gjøre det tilgjengelig for folk som har tidspress og et prioriteringsproblem.
Forlaget ved redaktør Kjell Aakerøe hjalp oss på en mild og tilgjengelig måte å legge fra oss frykten for å ikke være akademiske nok, og heller legge vekt på formidlingen av viktig kunnskap. Vi kan jo noen og enhver bli forfengelige og la frykten for hvordan produktet blir mottatt stå i veien for formidlingen. Vi håper vi har lykkes!
Vi gleder oss til å gi dere smakebiter fra boken i nyhetsbrevene fremover. Flere av de som har lest utdrag fra boken, også fra andre yrkesgrupper enn lærere, sier innholdet er lett overførbart til andre profesjoner og livsområder. Så får vi håpe at du synes det samme.
Meld deg på nyhetsbrevet nå, så får du oppdateringer om boken Kjenn deg selv som lærer og nye artikler!