Ny bok og bok på vei
Ny bok: Selvinnsikt – for trygg og tydelig klasseledelse
Selvinnsikt hjelper når du trenger å være modig, varm og ha energi i klasserommet. Noen ganger kan jobben som lærer by på overraskelser og uventede krav fra både elever og foresatte, og da er et godt utgangspunkt for å gjøre gode vurderinger å være trygg, kjenne deg selv og ha kontroll på hvordan du reagerer.
Boka hjelper deg til å se hvilke kvaliteter som kjennetegner deg som lærer, men også hva du må jobbe for å utvikle mer av for å opprettholde den gode relasjonen til elever, foresatte og kollegaer. Slik blir det lettere å ta ansvar for relasjonsarbeidet i klasserommet og håndtere eventuelle misforståelser og konflikter.
Boka kan bidra til at du som lærer blir mer nysgjerrig, åpen og ydmyk og derfor bidra enda mer inn i utviklingen av profesjonsfellesskapet på skolen.
Bok underveis: for studenter
For tiden skriver vi på et nytt manus rettet mot barnehagelærerstudenter og studenter på Oppvekstfag i fagskolen.
Boken handler om hvordan humankapitalen ytterligere kan styrkes gjennom at barnehagelæreren forstår seg selv i de ulike oppgaver og utfordringer som travle dager i barnehagen og SFO representerer.
Kapittel 1 vil gi en oversikt over ni ulike personlighetstyper og hva som kjennetegner dem i rollen som pedagog. Hva kjennetegner deres verbale og non-verbale kommunikasjon, hvorfor er barn og foresatte takknemlige for at de jobber i barnehagen, hvordan kan hver av typene la seg utfordre av ulike barn og foresatte og hva kan være blinde felt hos de ulike typene?
Kapittel 2 tar for seg de ni personlighetstypene og hver av typene får sin egen historie som skrives over en mal av personlighetsverktøyet Kjernekvadranten. Her ønsker vi å vise hvordan hver av typene endrer seg i møte med typiske stressrelaterte situasjoner i barnehagen og på SFO.
Videre er målet med boka å vise at personligheten vår farger hvordan vi tenker og handler i møte med utfordrende situasjoner og samtaler. I utdanningen får studentene mye kunnskap om kommunikasjon og barns utvikling. Det utdanningen vektlegger i mindre grad er hvordan personligheten og de automatiske reaksjonsmønstrene til de ulike personlighetstypene preger kommunikasjonen og møtet med barna og deres foresatte.
Boka er forventet ferdig våren 2025. Boka blir utgitt på Cappelen Damm Akademisk.